10 sposobów, by ulżyć obolałym nogom

Twoje nogi nie są tak smukłe jak powinny być? Większość z nas po cichu marzy o dłuższych i szczuplejszych nogach, ale jeśli twój organizm ma tendencję do zatrzymywania wody, a tym samym do tworzenia się opuchlizn, nie musisz dłużej rozpaczać. Przedstawiamy 10 wskazówek, które sprawią, że Twoje nogi będą bliższe ideału.

1. Pozbądź się wątpliwości

Obrzęki mogą pojawiać się z wielu różnych powodów. Część z nich występuje niewinnie, jednak w niektórych przypadkach mogą być objawem poważniejszego schorzenia. Opuchlizna wokół kostek może się pojawić z powodu zbyt długiego siedzenia w jednej pozycji, w trakcie zmian cyklu menstruacyjnego, podczas ciąży, a także przez spożywanie zbyt dużej ilości soli. Jeśli zauważysz coś niepokojącego, koniecznie sprawdź to u specjalisty, by wykluczyć poważniejsze schorzenia.

Fizycznie, obrzęki powstają poprzez wyciekający z naczyń krwionośnych płyn, który następnie gromadzi się w otaczających tkankach, gdzie powstaje opuchlizna. Obrzęk jest dodatkowym obciążeniem dla serca i nerek, co na dłuższą metę może mieć groźne skutki, dlatego warto jak najszybciej przejąć kontrolę nad sytuacją.

2. Ruszaj się

Po wizycie u lekarza, nadeszła pora, by przejąć sprawy we własne ręce. Najlepszą bronią w walce przeciwko opuchliźnie nóg jest po prostu chodzenie. Wprowadzenie kończyn w ruch poprawi krążenie, przez co zgromadzony w tkankach płyn ma szansę się z nich wydostać.

Rozwiązaniem będą spokojne spacery, które w okresie jesienno-zimowym możesz zastąpić chodzeniem po bieżni. Na siłowni dzięki odpowiednim sprzętom możesz śledzić przebyty dystans i kontrolować poziom nachylenia bieżni podczas marszu. Na start polecamy półgodzinny marsz trzy lub cztery razy w tygodniu i stopniowe zwiększanie czasu i nachylenia, by sukcesywnie wzmacniać organizm.

3. Ćwicz

Do spacerów możesz dołączyć poniższe ćwiczenia, które są świetne w zapobieganiu przed gromadzeniem się płynów. Wykonuj je kilka razy dziennie, dopóki nie zauważysz poprawy.

Podnoszenie nóg: trzymając się oparcia krzesła, podnieś jedną nogę do tyłu, pilnując, by utrzymać proste kolano. Ćwiczenie powtarzaj zgodnie z zaleceniami lekarza.

Rozciąganie łydki: ciągle trzymając sie krzesła, wznieś się na palcach, wytrzymaj w tej pozycji parę sekund i powoli opuść. Rozciągnięcie, które poczujesz w łydce, pomoże ci pozbyć się zalegających płynów.

4. Czas na przerwę

Zachęcamy, byś więcej się poruszał, ale nie zapominaj, jak ważną rolę odgrywa właściwy odpoczynek. Musisz mieć czas, by się zatrzymać i odetchnąć. Kiedy nadejdzie pora na zasłużony odpoczynek, połóż się i podnieś stopy ponad poziom serca. Poprawi to krążenie, a dodatkowo pomoże się zrelaksować.

5. Masaż

Walkę przeciw obrzękom zalecamy zacząć od spotkania z lekarzem, lecz gdy wszystko o twoich dolegliwościach stanie się jasne, pamiętaj, że masaż jest cudownym sposobem na pobudzenie systemu limfatycznego.

Masaż nie musi być głęboki i bolesny – wystarczy delikatny ruch, by przepchnąć zalegającą limfę w kierunku węzłów chłonnych, a tym samym usprawnić krążenie. Z pewnością nie potrzebujesz więcej powodów, by umówić się na wizytę.

6. Ogranicz spożycie sól

Zbyt duża ilość soli może powodować opuchliznę kostek i łydek. Jeśli ten problem cię dotyczy, ogranicz jej spożycie. Zawsze sprawdzaj zawartość soli w kupowanej żywności. Wybieraj świeżo przygotowaną żywność, a solniczkę schowaj głęboko w szufladzie. Jeśli lubisz potrawy o intensywnym smaku, używaj zdrowych i aromatycznych ziół.

7. Pij więcej wody

Może wydawać się to oczywiste, lecz picie dużej ilości wody ma ogromne znaczenie dla twojego organizmu. Woda odgrywa ważną rolę w oczyszczaniu organizmu, gdyż pomaga pozbyć się wielu wytwarzanych produktów ubocznych. Kiedy nie dostarczasz odpowiedniej ilości wody, organizm, by utrzymać swoje życiowe funkcje, zacznie ją gromadzić. A korzyści jest oczywiście więcej – szklanka wody da ci nową dawkę energii i polepszy koncentrację.

Każdy organizm ma inne potrzeby, lecz staraj się pić od ośmiu do dziesięciu szklanek wody dziennie. Wlej wodę do dzbanku (możesz dodać cytrynę, pomarańcze, miętę czy plasterek ogórka dla lepszego smaku) i zostaw w widocznym miejscu – niech regularne picie wejdzie ci w nawyk.

8. Użyj mocy roślin

Naturalne zioła moczopędne są łagodnym zdrowym sposobem pozbycia się zalegających w organizmie płynów. Wykorzystaj naturalną moc mniszka, lukrecji czy czarnego bzu. Możesz też zwiększyć spożywaną ilość selera, pietruszki i winogron. Zielona herbata i sok z żurawiny są też świetną alternatywą, jeśli znudzi ci się picie wody.

9. Zadbaj o odpowiedni poziom potasu

Diuretyki wraz z nadmiarem zalegającego płynu, mogą usunąć z organizmu także część potasu. Podczas przyjmowania środków moczopędnych, dostarczaj też suplementy diety zawierające potas lub spożywaj produkty, które są jego naturalnym źródłem – banany, rodzynki czy fasolę.

10. Zanurz się w wannie

Sól Epsom to coś więcej niż staromodny środek z opowieści babci. Dzięki wyjątkowej budowie cząsteczek, sól posiada same korzystne właściwości, które pomogą ukoić ciało i umysł. Przygotuj ciepłą kąpiel, weź garść tego wspaniałego środka i pozwól sobie na relaks.

Opuchlizny i obrzęki mogą być spowodowane niedoborem magnezu, dlatego solna kąpiel jest szybkim i łatwym sposobem, by uzupełnić braki tego cennego pierwiastka.



Kategoria Tagi