9 sposobów na zwiększenie poczucia własnej wartości

Może to właśnie w szkole po raz pierwszy dotarło do ciebie, że nigdy nie będziesz tak samo dobry, jak ktoś inny. Czasami uczucia niskiej samooceny są wynikiem kilku zdarzeń, które doprowadziły do tych negatywnych uczuć na temat własnej wartości.

Nikt nie może powrócić do sceny zbrodni i zmienić słów, naprawić posiniaczonych uczuć i zmniejszyć bólu, który wynika ze zdarzeń sprzed pięciu czy dziesięciu lat. Może to właśnie w szkole po raz pierwszy dotarło do ciebie, że nigdy nie będziesz tak samo dobry, jak ktoś inny. Czasami uczucia niskiej samooceny są wynikiem kilku zdarzeń, które doprowadziły do tych negatywnych uczuć na temat własnej wartości.

Objawy niskiej samooceny

Strach i niepokój są doświadczane przez ludzi, którzy cierpią z powodu niskiej samooceny. Naprawdę nie ma nic, absolutnie nic pozytywnego w odczuwaniu niskiej samooceny.

Inne objawy to:

• Osoby te doświadczają ataków paniki, kiedy myślą, że podjęły złą decyzję, że inni to zauważyli. Myślą, że potrzeba pomocy jest przyznaniem się do niedoskonałości.
• Depresja, poczucie dewastacji – ci ludzie tak boją się podejmowania złych decyzji, że izolują się i powstrzymują się od podejmowania nowych działań. Często pozostają w destrukcyjny związek ze strachu przed samotnością.
• Beznadzieja, która im towarzyszy sprawia, że zanikają ich umiejętności społeczne i relacje, w związku z czym nie próbują nowych rzeczy.
• Nadwrażliwość – uważają, że inni śmieją się z nich, krytykują lub chcą wykorzystać.
• Brak asertywności – nie chcą smucić innych (aby nie zostać odrzuconym), więc mają trudność z mówieniem prawdy na temat swoich uczuć i chęci.
• Bierność prowadzi do agresji – konieczność mówienia prawdy i dochodzenia swoich uczuć buduje napięcie, które sprawia, że takie osoby stają się agresywne, sarkastyczne, opryskliwe, a nawet przemocowe.
• Ludzie z niskim poczuciem wartości mają zachowania obsesyjno-kompulsywne, często są pracoholikami, perfekcjonistami, mają problemy z nadmiernymi wydatkami, alkoholem, narkotykami i seksem. Z reguły pozostają w pracy, z której nie są zadowoleni, zamiast zaryzykować i poszukać możliwości poza sferą własnego komfortu

Ludzie, którym brakuje pewności siebie są bardzo potrzebujący, mówi profesor Marilyn Sorensen, przejawiają zachowania autodestrukcyjne, które powtarzają bez końca.

Jak zwiększyć poczucie własnej wartości

Nigdy nie jest zbyt późno, aby nauczyć się doceniać siebie i żyć szczęśliwie w zgodzie z własnym ciałem i umysłem!

Oto kilka podstawowych wskazówek, które pozwolą zwiększyć poczucie własnej wartości:

• Przestań się obwiniać i nigdy nie nazywaj się głupkiem, jeśli coś się nie udało i nie zależało od ciebie.
• Przestań porównywać się z innymi: Gdybym miała takie nogi, też mogłabym nosić szorty…
• Zacznij ćwiczyć.Wysiłek fizyczny wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie – to jest udowodnione naukowo!
• Zacznij się rozwijać, a nie być perfekcyjnym!
• Przestań rozpamiętywać każdy błąd, który popełniłeś. To już się stało. Pójdź dalej.
• Zacznij koncentrować się na pozytywnych zmianach, które możesz wprowadzić w swoje życie, niezależnie od decyzji innych.
• Zacznij robić coś, co cię cieszy – każdego dnia!

Kategoria Tagi