Dlaczego witamina D jest twoim najlepszym przyjacielem?

Ile naprawdę wiesz o witaminie D?

Po długiej i ciemnej zimie oraz niezbyt słonecznej wiośnie zdecydowanie potrzebujemy witaminy w naszym programie odnowy biologicznej. Ale ile naprawdę wiesz o witaminie D? Możesz się zdziwić, jak korzystne są te letnie promienie dla twojego ciała.

Lekarze podkreślają od lat, że witamina D jest niezbędna, ale dopiero niedawno udowodniono w brytyjskim dzienniku medycznym, że może zmniejszyć ona ryzyko przeziębienia, grypy i innych niebezpiecznych infekcji.

Jeśli mieszkasz w części świata z minimalnym nasłonecznieniem w ciągu roku, może ci jej brakować. Oto co musisz wiedzieć o przyswajaniu witaminy D, najlepszych źródłach i dlaczego warto rozpromienić swoje ciało i umysł.

Co to jest witamina D?

Pomimo nazwy, witamina D jest w rzeczywistości prohormonem – przechodzi przez szereg reakcji biochemicznych w organizmie, zanim z niej skorzystasz. Istnieje pięć różnych typów: D1, D2, D3, D4 i D5, a niektóre mogą wpływać nawet na 2000 genów w organizmie.

Kiedy jesteśmy narażeni na działanie promieni słonecznych, promienie UV penetrują skórę i aktywują uśpioną formę witaminy D, która przynosi wspaniałe korzyści.

Dlaczego witamina D jest tak ważna?

Ponieważ reguluje wchłanianie wapnia i fosforu, witamina D ma podstawowe znaczenie dla zdrowych kości, zębów i mięśni. Jest to nie tylko istotne dla układu odpornościowego, ale może zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia raka i zapobiegać problemom ze zdrowiem psychicznym. Badania wykazały, że witamina D może też pomóc w zapobieganiu depresji – osoby z chorobą odnotowały poprawę po zastosowaniu suplementów witaminy D.

Bez witaminy D, możesz mieć gorsze wyniki na siłowni. Jeśli twoje ciało nie może zaabsorbować wapnia, wzrost kości i siła mięśni maleją. Niektóre badania wykazały, że witamina słoneczna reguluje wrażliwość na insulinę, co z kolei wpływa na metabolizm i pomaga w odchudzaniu.

Jak mogę przyswoić więcej witaminy D?

Wraz z rosnącą liczbą badań nad tym, jak działa witamina D, wiemy bardziej niż kiedykolwiek, jak zapobiegać niedoborom. Oto kilka sposobów:

1. Dodaj więcej D do swojej diety

Jedzenie może pomóc -– tłuste ryby (takie jak łosoś, sardynki i makrele), żółtka i czerwone mięso zawierają niewielkie ilości witaminy D. Inne źródła to płatki śniadaniowe i niektóre jogurty, które są wzmacniane witaminą D.

2. Suplementy witaminy D

Jeśli wyniki badania krwi wskazują, że na niedobór witaminy D, możesz sięgnąć po suplementację. Upewnij się, że skład przyjmowanych suplementów jest wiarygodny – witamina D3, znana jest jako cholekalcyferol. Wiele tanich multiwitamin składa się z witaminy D2, ergocalciferolu, który jest syntetyczny i mniej skuteczny. Przyjmuj codziennie 10 mg witaminy D, zwłaszcza w miesiącach zimowych, kiedy słońce szybko zachodzi.

3. Zanurz się w słońcu

Najbardziej oczywistym i naturalnym sposobem na zwiększenie spożycia słonecznej witaminy jest wystawienie się na działanie słońca. Światło słoneczne pobudza organizm do wytwarzania witaminy D – oznacza to, że potrzebne jest około 20–25 minut ekspozycji dziennie (nie przez okno). Osoby z ciemniejszą skórą i starsze mogą potrzebować dłużej ekspozycji, aby uzyskać codzienną dawkę, ponieważ pigmentacja skóry utrudnia wchłanianie światła i proces traci skuteczność wraz z wiekiem.

Kategoria Tagi