Jak to, co jemy, wpływa na to, jak się czujemy i jak trenujemy.

Jak niektóre produkty wpływają na nastrój i sprawność fizyczną? Oto co musisz wiedzieć na temat odżywiania i trenowania.

Hipokrates powiedział kiedyś: Niech pożywienie będzie twoim lekarstwem, a lekarstwo twoim pożywieniem. Ojciec współczesnej medycyny miał rację – to, co jesz, odgrywa ogromną rolę w twoim życiu. Od czasów antycznej Grecji, medycyna zrobiła ogromny postęp w badaniach nad tym, jak niektóre produkty spożywcze wpływają na nasz organizm pod względem chemicznym, psychologicznym i fizjologicznym.

Od mocnej, czarnej kawy rano do łososia na obiad, każde danie oddziałuje na nasz nastrój. Właściwa żywność może pomóc ci poczuć się lepiej, dlatego zapoznaj się z działaniem kluczowych grup żywności na własne ciało i zacznij odczuwać pozytywne skutki zdrowego jedzenia.

Węglowodany

Węglowodany są często reklamowane jako złe, ale nie należy ich eliminować z diety. Zamiast tego jeść inteligentne węglowodany, takie jak pełnoziarniste produkty, warzywa i rośliny strączkowe. Kiedy spożywasz węglowodany, zwiększa się poziom serotoniny (neuroprzekaźnika regulującego nastrój), dzięki uwalnianiu aminokwasowego tryptofanu. To może wyjaśnić, dlaczego czujesz się bardziej zmęczony dietą o bardzo niskiej zawartości węglowodanów. Wtedy też nie będziesz mieć ochoty na ćwiczenia. Jedząc słodkie ziemniaki, fasolę i quinoa zapewnisz sobie wolniejsze uwalnianie glukozy i stały poziom energii, dzięki czemu zwiększysz swoją sprawność fizyczną.

Cukier

Każdy dobrze wie ile energii momentalnie dostarcza słodka przekąska, jak na przykład pączek. Ale trzeba też pamiętać o spadku sił niedługo po delektowaniu się słodkościami. Ten przypływ energii sprawia, że cukier jest tak uzależniający – pobudza uwalnianie dopaminy w mózgu. Niewielka stymulacja jest nieszkodliwa, ale gdy aktywujemy tę nagrodę zbyt często, może to prowadzić do intensywnych napadów głodu. Kiedy poziom cukru we krwi wraca do normy, często możesz poczuć się rozdrażniony, niespokojny, a nawet przygnębiony. Znów chcesz sięgnąć po słoik z ciasteczkami? Upewnij się, że regularnie trenujesz – ćwiczenia obniżają poziom glukozy we krwi.

Białko

Ryby, jaja, drób, czerwone mięso, orzechy i nasiona mają jedną wspólną cechę – składają się z łańcuchów aminokwasów, czyli bloków białka i prekursorów neuroprzekaźników. Kiedy spożywamy białko, pomagamy kontrolować poziom cukru we krwi – minimalizując uczucie lęku lub depresję spowodowaną wysokim poziomem cukru we krwi. Jednocześnie białko pobudza wytwarzanie hormonu szczęścia, serotoniny – poprawia sen, nastrój i skłonność do przejadania się. Białko może również zwiększyć czujność i pomóc skoncentrować się, dzięki aminokwasowej tyrozynie. Białko pozytywnie wpływa na wyniki na siłowni – dodaje więcej energii, detoksykuje organizm i pozwala na wytwarzanie hormonów, które regulują twój nastrój.

Tłuszcze i oleje

Większość mózgu składa się z tłuszczu – najcenniejsze to omega-3 i omega-6, które znajdują się również w orzechach, awokado i tłustych rybach. Jedzenie odpowiedniego rodzaju tłuszczu może mieć pozytywny wpływ na nastrój, a także zwiększyć siłę działania mózgu. Omega-3 blokuje zapalne substancje chemiczne, chroni mózg przed zniekształcającymi nastrój toksynami i zachęca do wymiany czuciowych neuroprzekaźników serotoniny i dopaminy. Spraw, aby twój trening był bardziej wydajny i spróbuj włączyć do swojej diety dobre tłuszcze, używać zdrowych tłuszczów nasyconych, takich jak olej kokosowy lub olej z awokado.

Better than yesterday artykuł

http://betterthanyesterday.holmesplace.com/pl/

Kategoria Tagi