Oddychaj świadomie

Dlaczego musimy oddychać i jaką rolę pełni w tym procesie tlen?

Nasze życie zależy od tlenu. Dzięki niemu dochodzi do uwalniania energii na poziomie komórkowym, co pozwala nam chodzić, jeść, uprawiać sport, a nawet czytać ten artykuł. Tlen jest tak potrzebny do życia, że w każdej minucie bierzemy oddech kilkanaście razy. Proces ten jest podświadomy, automatyczny, jednak jego zatrzymanie niesie bardzo poważne konsekwencje dla życia i zdrowia.
Przypomnij sobie, jak zmienia się twój oddech, a w konsekwencji samopoczucie i nastrój, w czasie wytężonych aktywności, a jak w sytuacjach mniej dynamicznych. Zauważyłeś, że podczas uprawiania sportu nasz oddech przyspiesza, a w trakcie stresu czy złości staje się płytszy? Zarówno długi głęboki oddech, jak i ten szybki i płytki są wynikiem fizjologicznych regulacji naszego organizmu.

Dlaczego zatem musimy oddychać i jaką rolę pełni w tym procesie tlen?

Co to jest oddech?

Oddech składa się z dwóch faz – wdechu i wydechu. Cykl oddechowy trwa około 5 sekund, a jeden oddech ma objętość 0,5 litra.

Wdech to skurcz mięśni oddechowych, głównie przepony oraz mięśni międzyżebrowych, rozprężenie klatki piersiowej i wytworzenie podciśnienia w płucach. Różnica ciśnień między środowiskiem zewnętrznym a ciałem powoduje napływ powietrza. Dalej w pęcherzykach płucnych dochodzi do uwolnienia tlenu do krwiobiegu, którym transportowany jest do poszczególnych komórek organizmu.

Wydech to rozluźnienie mięśni i powrót klatki piersiowej do swoich wcześniejszych rozmiarów oraz usunięcie powietrza z płuc.

Tlen jako kluczowy pierwiastek naszego ciała

Płuca umożliwiają pozyskanie tlenu do naszego organizmu. Co się dzieje z tlenem po dotarciu do komórek w naszym ciele?

Rola tlenu w naszym ciele skupia się wokół procesu oddychania komórkowego i spalania energii.
Każda tkanka naszego ciała – serce, mózg, mięśnie, skóra – jest złożona z milionów komórek o różnych kształtach. Wewnątrz komórek znajduje się glukoza, która w wyniku spalania produkuje energię niezbędną do zaistnienia dalszych procesów. Dzięki energii serce bije, mięśnie skurczają i rozkurczają się, krew stale płynie w żyłach i tętnicach, a mózg bezustannie kontroluje wszystkie te skomplikowane czynności, pracując na najwyższych obrotach.

Gdyby nasz organizm przestawił się na procesy beztlenowe, bardzo szybko doszłoby do zatrucia organizmu toksynami. Oczywiście beztlenowe uzyskanie energii z substancji takich jak azotany, siarczany czy inne bardzo często pojawia się w metabolizmie naszego ciała. Organizm przestawia się na oddychanie beztlenowe w przypadku chwilowego deficytu tlenu, np. przy dużym wysiłku lub intensywnych sportach. Jednak reakcje beztlenowe są dużo mniej wydajne i doprowadzają do powstawania dużej ilości kwasu mlekowego, który popularnie jest nazywany mianem zakwasów.

oddychaj intext

Ile tlenu potrzebujemy do życia?

Pojemność płuc przeciętnego człowieka wynosi około 4 litry, zaś u sportowca nawet 7 litrów. Jednak duża część tej objętości to tzw. pojemność zalegająca, czyli powietrze, które znajduje się w płucach, żeby utrzymać jego sprężystość oraz pojemność zapasowa, która jest uruchamiana w sytuacjach dużego obciążenia organizmu.

Zanieczyszczone powietrze i niewłaściwa postawa upośledzają proces wentylacji płuc. Kiedy dostajemy za mało tlenu z powietrza ilość wykorzystywanych substancji odżywczych w ciele spada, a wzrasta poziom toksyn. Badania pokazują także, że zmniejszona ilość tlenu wpływa na rozwój komórek rakowych oraz pogorszenie ogólnej wydolności organizmu. Natomiast zmieniona przygarbiona sylwetka ciała sprawia, że mięśnie oddechowe nie są w stanie pracować efektywnie. Zaokrąglone plecy, opuszczone barki, słabe mięśnie grzbietu to elementy, nad którymi można pracować, żeby poprawić swoją wydolność oddechową. Systematyczna praca nad postawą oraz budowanie właściwych nawyków, np. prawidłowe siedzenie na ergonomicznym siedzisku swopper pomagają zwiększyć pobieranie tlenu przez organizm i mogą znacznie poprawić koncentrację i samopoczucie.

Optymalny poziom tlenu w organizmie to optymalne funkcjonowanie naszego ciała. Dlatego następnym razem jak będziesz brał głęboki pełny oddech pamiętaj, że nie tylko dotleniasz swoje mięśnie i zyskujesz dodatkową energię, ale też wpływasz na obniżenie stresu oraz wzmocnienie układu odpornościowego.

Tlen a mięśnie, serce i mózg

Wiemy już, że tlen trafia do wszystkich komórek naszego ciała. Są jednak trzy elementy organizmu, które są bardzo zależne od tego ile tlenu krąży w naszej krwi.

Mięśnie
Podczas wysiłku nasze mięśnie domagają się większej ilości energii i tlenu. Żeby nadążyć za tym zapotrzebowaniem zaczynamy szybko oddychać najczęściej przez otwarte usta. Oddech przypominający dyszenie psa sprawia także, że wytracamy podwyższoną temperaturę i ochładzamy nasze ciało. Kiedy deficyt tlenu rośnie, komórki mięśniowe chwilowo przestawiają się na wysiłek beztlenowy, w wyniku którego rośnie stężenie kwasu mlekowego we włóknach mięśniowych. Warto też pamiętać, że są mięśnie, bez których nie możemy oddychać – mięśnie oddechowe, czyli przepona, mięśnie międzyżebrowe, niektóre mięśnie szyi oraz grzbietu. Ćwiczenia oddechowe wykorzystujące tor przeponowy, które można wykonywać zarówno w pozycji leżącej, jak i siedzącej, zwiększają możliwości pobierania tlenu przez płuca. Zaś dotlenione mięśnie zwiększają swoją wydolność i zyskują dodatkową energię do efektywnej pracy i wysiłku.

Serce
Serce to mięsień, który ma bardzo wiele zadań do wykonania w tym samym czasie. Skurcz serca powoduje przepływ krwi, która przechodząc przez płuca zabiera życiodajny pierwiastek. Krew przechodząc przez nasze ciało zostawia tlen w komórkach i zabiera produkty metabolizmu. Tętno serca powoduje, że cały czas tlen jest dostarczany w odpowiednim czasie do tkanek naszego ciała. Silna mięśniówka serca powoduje bardzo mocny wyrzut krwi na obieg i potrafi podołać nawet bardzo ciężkim warunkom wydolnościowym. Trening aerobowy, czyli oddechowy wzmacnia układ krwionośny i buduje siłę serca, dzięki czemu jesteśmy bardziej wytrzymali, mamy więcej energii i możemy osiągać dużo lepsze wyniki w sportach takich jak bieganie, jazda na rowerze, wspinaczka, narciarstwo czy pływanie.

Mózg
Tlen jest także bardzo potrzebny dla naszego mózgu. Kiedy za mało tlenu dostaje się do układu nerwowego, czujemy się senni, ospali, tracimy koncentrację i nastrój. Słabe natlenienie organizmu wpływa na pracę mózgu, co objawia się wystąpieniem bezsenności, nudności, osłabienia i spowolnienia.
Dobre natlenienie mózgu zależy od regularnego i zdrowego snu. Nie bez powodu mówi się, aby warunki do spania były optymalne – właściwa wilgotność i temperatura powietrza sprzyjają regeneracji mózgu, który przecież podobnie jak serce, cały czas wykonuje dla nas setki zadań. Optymalna ilość tlenu dostarczona do mózgu to także poprawa naszej koncentracji i efektywności. Dotleniony umysł sprawia, że wykonujemy naszą pracę szybciej, potrafimy wykonywać wiele zadań na raz i jednocześnie mieć przy tym dużo energii i dobrego nastroju.

oddychaj intext 2

Co się dzieje, kiedy brakuje tlenu?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której brakuje nam powietrza. Kiedy jesteśmy w stresujących trudnych warunkach, nasze ciało domaga się większej ilości tlenu. Dodatkowe zapasy tlenu są potrzebne, żeby mocniej dotlenić najważniejsze elementy naszego ciała – wspomniane wyżej mięśnie, serce i mózg. Jednak czasem warunki na zewnątrz uniemożliwiają nam dostarczenie większej ilości tlenu. Kiedy uprawiamy sport nasze mięśnie domagają się większej ilości tlenu, żeby móc przetwarzać glukozę zawartą w komórkach na energię. Żeby to osiągnąć zaczynamy szybciej oddychać, jednak do efektywnej pracy płuc potrzebna jest też odpowiednia wydolność naszego serca i innych tkanek odpowiedzialnych za dostarczanie tlenu do wszystkich komórek organizmu.

Pozycja statyczna także ma związek z brakiem natlenowania. Kiedy długo siedzimy nasze ciało przechodzi na tryb spowolnionej pracy i nie podejmuje wysiłku dostarczania dużej ilości tlenu do organizmu. Najprościej mówiąc brak dynamicznej pracy mięśni powoduje spowolnienie innych układów ciała, w tym układu oddechowego i układu sercowego. Regularny ruch generuje potrzebę dotlenienia mięśni, przez co zaczynamy efektywniej oddychać i poprawiamy swoje samopoczucie.

Sport jako forma dotleniania organizmu

Ćwiczenia aerobowe czyli wysiłek oddechowy to świetny sposób, żeby poprawić zarówno natlenienie ciała, jak i zwiększyć jego wydolność. Do najlepszych sportów aerobowych należą tzw. sporty wytrzymałościowe, czyli pływanie, wioślarstwo, jazda na rowerze. Charakter tych ćwiczeń obejmuje długi czas treningu, regularne, ale umiarkowane obciążenie i wykorzystywane podczas treningu dużych mas mięśniowych.

W zwiększaniu wydolności płuc ma też duże znaczenie stretching oraz trening funkcjonalny. Oba te rodzaje treningu skupiają się wokół poprawnej sylwetki ciała, która gwarantuje lepszy przepływ powietrza przez płuca. Dobrze rozciągnięte mięśni grzbietu i klatki piersiowej, ale także odpowiednio wzmocniony i wytrzymały głęboki gorset mięśniowy dają możliwość większego poboru tlenu, tym samym zwiększenia pojemności płuc i naszej wydolności oddechowej.
Warto pamiętać, że sporty wysokogórskie mogą dodatkowo wspomóc regenerację i dotlenienie organizmu. Zmienione warunki powietrza, szczególnie ciśnienie i zawartość tlenu sprawiają, że trening w wysokich górach potrafi dużo bardziej zmęczyć niż uprawianie sportów na terenach nizinnych. Dzieje się tak, głównie ze względu na nasze przystosowanie i przyzwyczajenie do łatwiejszych warunkach na niższych wysokościach. Kiedy natomiast jedziemy na narty lub wspinamy się po wysokich górach nasze ciało musi szybko przestawić się na inny tryb metabolizmu tlenu. Z początku wywołuje to deficyt tlenowy nazywany chorobą wysokogórską, pojawiającą się szczególnie u alpinistów i himalaistów. Jednak regularne przebywanie w górach ma ogromny wpływ na poprawę jakości oddychania oraz zwiększenie pojemności płuc, dzięki czemu więcej tlenu wpada do naszego ciała.

Oddychaj pełną piersią siedząc na swopper-ze

Regularny trening oddechowy to klucz do sukcesu. Można oddychać efektywnie nie tylko uprawiając sport, ale także siedząc. Siedzenie dynamiczne swopper daje możliwość efektywnego ruchu we wszystkich kierunkach i płaszczyznach przestrzeni, w której siedzimy. Podczas przemieszczenia aktywują nasze mięśnie, które wspomagają pobieranie tlenu do ciała. Podczas siedzenia na swopper-ze nasz organizm pobiera dużo więcej tego życiodajnego pierwiastka do ciała, dzięki czemu poprawiamy nasze samopoczucie i nastrój, zwiększamy koncentrację i efektywność, a także mamy więcej energii i siły.

Co zrobić, żeby poprawić swoje natlenienie? Weź głęboki oddech i wybierz swojego swopper-a pełnego energii.

Dowiedz się jaki wpływ ma ruch na Twój organizm TUTAJ

Więcej szczegółów na temat swoppera znajdziesz na www.twojswopper.pl

Jeśli chcesz zapoznać się z badaniami naukowymi dotyczącymi swoppera KLIKNIJ TUTAJ








Kategoria Tagi