Sprawdź jaka jest Twoja idealna waga.

Idealna waga ciała cały czas pozostaje gorącym tematem, ponieważ wiąże się z wieloma aspektami ludzkiego zdrowia i stylu życia.

Nadwaga zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2., zawał serca, udar, zapalenie kości i stawów oraz sprzyja występowaniu kilku nowotworów. W przypadku wielu zabiegów lekarz musi znać twoją wagę, aby móc obliczyć odpowiednią dawkę leków.

Aby uniknąć problemów w przyszłości, coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że zdrowie jest zależne od sprawności fizycznej i chce trenować intensywniej, aby uniknąć nadmiaru kilogramów lub też się ich pozbyć.

Początek idealnego ciała

Pierwsza osoba, która podjęła badania nas idealną wagą ciała to Paul Broca (francuski lekarz), który musiał wyznaczyć taką wagę dla żołnierzy. Stworzył i opublikował tzw. indeks Broca*, którego używano przez całe wieki. W indeksie Broca podawano wysokość w centymetrach, a następnie odejmowano 100, aby uzyskać normalną masę. Następnie odejmowano 10% normalnej masy, aby uzyskać idealną wagę ciała.

Kolejne wzory obliczeniowe

Jednak indeks Broca zawiódł w niektórych aspektach, które są ważne dla obliczenia idealnej wagi ciała. Na przykład nie uwzględnia obecnego ciężaru ciała, wieku i środowiska. Większość kolejnych formuł obliczeniowych przebudowano tylko w paru aspektach. Dzisiaj najbardziej niezawodną metodą uzyskania idealnej masy ciała zarówno w celach klinicznych i naukowych jest wskaźnik masy ciała (BMI – Body Mass Index).

BMI chart intext

Jest to kalkulacja dzieląca ludzi na jedną z czterech kategorii:

osoby z niedowagą, z wynikiem poniżej 18,5;
osoby o normalnej wadze, z wynikiem między 18,5 a 24,9;
osoby z nadwagą, z wynikiem 25 do 29,9;
osoby otyłe, z wynikiem 30 lub większym.

Obliczenia opierają się na samej wysokości i ciężarze, nie uwzględniają jednak proporcji kości, mięśni lub tłuszczu. Na przykład osoba o wyjątkowej sile mięśni i niskim poziomie tkanki tłuszczowej (np. sportowiec, ciężarowiec itd.) może mieć wyższy wskaźnik masy ciała niż osoba o wyższej zawartości tłuszczu i małej tkance mięśniowej. Dzieje się tak, ponieważ mięśnie są tkanką cztery razy gęstszą niż tkanka tłuszczowa, a tym samym cięższą.

Korzystanie z dodatkowych środków pomiaru może dać dokładniejsze i bardziej kompletne wyniki, na przykład:

Pomiar talii

Aby być zdrowym, obwód talii powinien wynosić mniej niż połowa wysokości. Według Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób (amerykańskie CDC), nadmiar tkanki tłuszczowej w jamie brzusznej może powodować większe ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2., nadciśnienia i choroby wieńcowej. Aby zmierzyć talię, stań prosto i umieść środek taśmy wokół brzucha, nad biodrami wzdłuż pępka. Zrelaksuj się, nie wciągaj brzucha i nie zaciskaj taśmy zbyt mocno wokół talii.

Pomiar talii

Waga impedancji bioelektrycznej

Taka waga jest wyposażona w elektrody pod każdą stopą, która pobiera małe impulsy elektryczne w całym ciele i mierzy, kiedy szybko powracają do urządzenia. Zdrowa tkanka pochłania impulsy elektryczne szybciej niż tkanka tłuszczowa, pozwalając urządzeniu mierzyć skład masy ciała poprzez szybkość powrotu impulsu. Im szybciej wracają, tym twoje ciało jest zdrowsze.



Referencje

  1. Pai MP, Paloucek FP, The origin of the "Ideal" body weight equations. Ann Pharmacol 2000; 34:1066-69
  2. Stehman CR, Buckley RG, Dos Santos FL, et al, Bedside estimation of patient height for calculating ideal body weight in the emergency department. J Emerg Med 2011;41:97-101
  3. Matsuzawa Y, Tokunaga K, Kotani K, Keno Y, Kobayashi T, Tarui S, Simple estimation of ideal body weight from body mass index with the lowest morbidity. Diabetes Res Clin Pract 1990;10(Suppl. 1):S159-64.
  4. Bhumika, S., Kathrn, S. and Clarie, B. (2006). Comparison of Ideal Body Weight Equations and Published Height-Weight Tables With Body Mass Index Tables for Healthy Adults in the United States. Nutritional Diabetics 1(3)312-319
  5. Green B, Duffull S. (2002). Caution when lean body weight is used as a size descriptor for obese subjects. Clin Pharmacol Ther. 72:743–4.

* Indeks Broca
Mężczyźni: Idealna masa ciała (kg) = [Wysokość (cm) - 100] - ([Wysokość (cm) - 100] x 10%)
Kobiety: Idealna masa ciała (kg) = [Wysokość (cm) - 100] + ([Wysokość (cm) - 100] x 15%)

Kategoria Tagi